ARTWORK
GÜLAY YAŞAYANLAR
Tracey Emin, I followed you to the end, White Cube Bermondsey, 19 September – 10 November 2024 © Tracey Emin. All rights reserved, DACS 2024. Photo © White Cube (Theo Christelis) [https://www.whitecube.com/gallery-exhibitions/tracey-emin-bermondsey-2024]
Tracey Emin; 2024 yılında Londra White Cube’da düzenlediği son kişisel sergisinde dev bir heykele yer verir. Aynı zamanda sergiye de adını veren bu dev kütle, bir haz unsurunun ironisini tüm mekâna yayan, şiddetli bir tutkunun dibine uzanan, acılı ve hırslı duygulanımları eyleme dönüştüren etkili bir çalışmadır. Adeta, Emin’in sanat yaklaşımında gözlenen radikal ve sahici bütünlüğün bir göstergesidir.
Heykel; her şeyden önce, galeri mekânının orta yerine konumlanmış son derecede dramatik bir görünüm içindedir. Burada; bedensel duyumlar, dokunma alanlarına yayılarak ayrıştırılmakta ve duyarlı bir bütünlük dışavurumcu bir yapıta dönüştürülmektedir. Yıpranmış uzuvları ve abject hâliyle davetkâr bir duruşa sahip olan heykel, yaşamsal işlevlerinden yoksun bir şekilde adeta yerde sürünmektedir. Dahası; sahici bir kırılganlık ve ıstırap içinde kıvranarak, psişik bir manzarada yüceltilen sevgi arayışının sonsuz çığlığını dile getirmektedir.
mahrem anlara ilişkin hasarlı bir aura
Kapsayıcı ve kavramsal bir bakışı görünür kılan, zamansal niteliğiyle mekâna da hükmeden bu özne-kütle; aynı zamanda, şiddetle eşzamanlı bir şekilde duyumsanan acıyı bertaraf etme ve yüceltme gücüyle birlikte, yaşanan sınır deneyimlerinin de ifadesel bir karşılığıdır. Burada, aralanan dar geçitlerde, aşk acıları ve kayıplarını dile getiren ve daha önemlisi hayatta kalmayla ilgili bir yeniden doğuş ritüeli sergilenmektedir.
Tracey Emin; bir bakıma, düşünce akışıyla zenginleşen bir iç monolog uyarınca, bedensel yapının ne kadar ve nasıl yıpratılacağına, ileri derecede gerçekleşen bir deformasyona rağmen patetik bir hayal gücü’nün tüm heybetiyle nasıl görünür kılınacağına karar vermektedir. Nitekim, travmatik ve brutal bir figürasyon dolayımında, beden; bazen abject bir haz unsuru hâline getirilmekte ve toplumsal bağlamda kadının ayrıcalıklı konumuna ve direncine atıfta bulunmaktadır. Dolayısıyla burada, Emin’in, eleştirel tavrından gücünü alan bir hiper imge aktarımından söz edilebilir. Yenilenen bir bakış dinamiği ile, kadına özgü bir algı ve duyum ayrıcalığı üzerinden aşırılaşan tutkuların eşliğinde, sahici aşkların karmaşıklaştırdığı mahrem anlara ilişkin son derecede hasarlı bir aura yaratılmaktadır.
Dahası; Tracey Emin’de, üretim anında beliren sıradışı kurgularla, sıkıntılı sosyal ilişkilerinin provokatif gücünü arkasına alan ve zihinsel tedirginliklerini keşfeden, dokunulabilir bir heykel yorumuna ulaşılmaktadır. Ve bu inşa sürecinde çoğu zaman, ölüm sonrası sessizliğin dinginliği ve derinliğinde, adeta yenilenen romantik bir yaşam öngörüsünün aksak ve düşsel evreni kurulmaktadır.
Tracey Emin, I followed you to the end, Installation View, White Cube Bermondsey, 19 September – 10 November 2024 © Tracey Emin. All rights reserved, Photo © White Cube (Theo Christelis) Courtesy of White Cube [https://www.whitecube.com/gallery-exhibitions/tracey-emin-bermondsey-2024]
trajik, dev ve yalnız bir heykel
Tracey Emin’in böylece; kendi varoluş gerçekliğinin yaşam-ölüm arasına sıkışan aşk acısına dair söylemini, dev bir kütlenin yüzeyine duyarlı bir şekilde yerleştirerek tutkularından arındığı söylenebilir. Dolayısıyla bu heykel; düşünce, cesaret, umursamazlık ya da umuda yönelik bir direncin, pragmatik bir alt metin olarak sunulduğu bütüncül bir görsel inşadır. Burada deformasyona uğramış bir kahramanın bilinçdışı üzerinden isyankâr bir söylem dile gelmekte, öte yandan da yaşanan karanlık anlar ve umutsuzluğa dair düşünceler darmadağın edilmektedir.
Aslında Tracey Emin, yeni-modern bir zamanda kendine yönelen cesur söylemi ve yenilenen travmatik hikâye bağlantılarıyla, hırslı ve hakiki bir olay örgüsü üzerinden bireyselleşen büyük bir bedenle yaşanan teatral bir ilişkiyi sunmaktadır. Normatif kurallara uymayan bu tarz bir pratiğin, acılı zamanları bedenle ilişkilendiren ve kendine başat bir korunak inşa eden istisnai bir yaklaşım olduğu da ortadadır.
Sezgilerin deneyim yoluyla genleştiği ve yüceltildiği, imgenin yeni keşiflerle soyutlandığı ve dışavurulduğu bir düzlemde; her şeyin dinamik-fetiş bir poza sıkışması ise, hiç kuşkusuz yaşanan duygulanımların içerdiği öfke dozuyla alâkalıdır. Nitekim, Tracey Emin’in hırs ve tutkularının bir dökümü olan bu trajik, dev ve yalnız heykel, öncelikle kendine özgü saf ve yoğun bir ruhsallığın zincirleme bir şekilde biçimsel oyuklarda devam ettiği aşırılaşmış bir aktarımıdır. ♦
Gülay Yaşayanlar Copyright © 2024, All Rights Reserved
Tracey Emin is best known for artwork derived largely from her personal experiences. She studied at Maidstone College of Art and the Royal College of Art, and she was one of the pioneers -alongside Damien Hirst- of the Young British Artists (YBAs), established in the 1980s. Emin garnered significant attention with her piece titled Everyone I Have Ever Slept With, 1963–1995, featured in the Sensation exhibition organized by Charles Saatchi at the Royal Academy of Arts in London in 1997. This work consisted of a tent where she listed, using mixed media, the names of everyone she had ever shared a bed with. She was shortlisted for the Turner Prize in 1999 and represented Britain at the Venice Biennale in 2007. Having faced a serious health issue in 2021, the artist currently lives in Margate and Paris.
gülay yaşayanlar Artist, art writer and curator. She has numerous publications on current issues, theoretical debates and prominent artist attitudes in the field of plastic arts. She lives and works in Izmir and London.
RELATED CONTENT
EXHIBITIONS
LAST EXHIBITIONS
PUBLICATIONS
Tracey Emin: I followed you to the end, Editor: Honey Luard, Text: Martin Grayford, Design: Maria Amaro, English, Hardback, 136 page, Printed in Italy, White Cube Publishing, October 2024.
Tracey Emin: Lovers Grave, Editorial: Honey Luard and Harry Weller, Text: Harry Weller, Design: Fuel, English, Hardback, 104 page, Printed in Italy, White Cube Publishing, May 2024.
Tracey Emin: A Fortnihgts of Tears, Editor: Honey Luard, Texts: Rudy Fucs and Jonathan Jones, Design: Fuel, English, Hardback, 136 page, White Cube Publishing, May 2022.
GALLERY
Opened in 2011, White Cube Bermondsey is the largest gallery space in Europe. The space has welcomed hundreds of thousands of visitors, and has held major solo exhibitions by Michael Armitage, Antony Gormley, Mona Hatoum, Anselm Kiefer, Georg Baselitz, Jeff Wall, Tracey Emin, Ibrahim Mahama and Doris Salcedo. [ 144 – 152 Bermondsey Street
London SE1 3TQ
Founded in 1993 by Jay Jopling, White Cube is a major contemporary art gallery representing over 60 international artists. It operates from galleries on three continents: New York, London, Paris, Hong Kong and Seoul. White Cube has a long history of publishing award-winning books based on innovative design and rigorous scholarship. Respected in the art scene for its commitment to identifying and nurturing new talent, including the generation of British artists who came to prominence in the early 1990s, White Cube is one of the few galleries to have been instrumental in the rise of an art movement.
MORE LIKE THIS
saglamart; dinamik bir anlayış ile hareket eden, kültür-sanat ortamındaki olay ve olgulara, sanatçı tavırlarına, yapıtlara ve yayınlara odaklanan bağımsız bir yayın etkinliğidir. Tüm hakları saklıdır. All rights reserved. Görüntü ve yazılar izinsiz kullanılamaz. Images and texts cannot be used without permission.