SERGİ
GÜLAY YAŞAYANLAR
Tracey Emin, Another Place to Live, 2024, Acrylic on canvas, 204.7×281.9×4,5 cm. (White Cube Bermondsey, 19 September – 10 November 2024 © Tracey Emin. All rights reserved, DACS 2024. Photo © White Cube [https://www.whitecube.com/gallery-exhibitions/tracey-emin-bermondsey-2024]
Tracey Emin’in sanatında, kişisel travmalar ile bedensel sahiplenme arasındaki etkileşim merkez sahneyi alır. Emin’in giderek dramatikleşen hayat hikayesi bazen yaratıcı bir enerji kaynağına dönüşürken, bazen de ona tam bir kayıtsızlıkla belirli bir özgürlük bahşeder. Seni sonuna kadar takip ettim adlı son sergisinde açıkça gösterildiği gibi, kalın boya katmanları tuvale dağılıyor, ham yüzeylerde bulanık alanlar yaratarak akıcı ve dinamik bir görsel etki yaratmaya çalışılıyor.
Özellikle, burada bedensel uzuvlarda beliren ciddi deformasyonlar, yeni bulunan tatminin ikâme alanı olarak hizmet eder. Gerçekten de, Tracey Emin için, sağlıksız etkilerin yol açtığı zihinsel yıkımdan kurtulma arzusu tam da bu noktada ortaya çıkar. Sanatçı, belirli alanlarda renk ve boya yoğunluğunu artırarak -yer yer neredeyse yüzeye kazıyarak- kendini ruh ve sevginin pisliğinden arındırmaya çalışır. Derin bir inançla girişilen bu kişisel yolculukta, Emin trajik anlatılar inşa ederek kendini sürekli olarak yeniden icat eder ve eksik olan her şeyin yüceltildiği acı verici bir paranoyanın tezahürlerini yavaş yavaş açığa çıkarır.
haz unsuruna dönüşen hasarlı ve hırpalanmış görüntüler
Bu sergideki her resim sanki kendi travmasını yaratıyor, biyografik bağlantılarla şekillenen bir itiraf biçimini somutlaştırıyor. Travmanın ağırlığını taşıyan bu yüzeylerde, Tracey Emin’in boyayla mücadelesi, ona bir dizi hasarlı ve hırpalanmış görüntüyü -tutkuyla yoğunlaştırılan aşkı ve cinselliği tasvir edenleri- açık haz kaynaklarına dönüştürme olanağı sağlıyor.
Emin, resimlerinde genellikle ölçülü bir akıştan kaçınır; özellikle cinselleştirilmiş figürler sıklıkla bir yatak sahnesiyle çerçevelenmiş olarak görünür. Sanatçının kariyerinin hemen her aşamasında bulunan bu yıkıcı yatak imgesi, açıklık ilkesinden ödün vermeyen bir algıya dayanır. Gerçekten de, Emin’in resimlerinin hayal gücüne dayalı düzlemine hakim olan çıplak figürleri, banyo ve yatakların tekrarlayan motifleriyle birlikte, belirgin bir şekilde duygusal ve çağrışımsal bir alanı işgal eder. Yatağın tutarlı imgesi, bir banyo sahneleriyle birlikte, tekil, alışılmadık bir cinselliğin sürekli bir gösterimi olarak hizmet eder – zamanla ortaya çıkan ifşası için bir alan – veya sanatçının kendini hapsettiği bir tür mezar olarak. Bu alanda, haz uyandıran imgelerle yoğunlaştırılan fanteziler ve bireysel algı tarafından sansürlenen sıkıştırılmış üzüntüler öznel bir ağırlık kazanır. Burada özgürleştirilen ve ortaya çıkarılan her şey muhtemelen varoluşsal bir öz-analizin gücünü yansıtır. Sanatçı, tutkularını bu güçlü hayali alana hapsederek, katlandığı trajik anlara doğal bir eğilim yoluyla gerçekçi bir boyut katıyor. Açıkça, tuval üzerine bindirilen (hayalet) çıplak figürler ve duygularını yazma eylemi, önceden tasarlanmamış olaylara eşlik eden nihai bir görüntüde birleşiyor.
Bu yaklaşımda, radikal bir zihin durumunun resmin meşru işleyişinde nasıl tanımlayıcı bir fark yarattığını gözlemleyebiliriz. Duyusal yollarla birbirine bağlanan bu inşa edilmiş çerçevenin önkoşulları olarak burada ortaya çıkan imgeler ve yazılı ifadeler, şüphesiz acı dolu bir yansımayı hayata geçiriyor. Tuvalin sol tarafında, “Vücudum Ölü Hissettiği İçin Seks Yapmak İstemiyorum” başlıklı bir parçanın bulunduğu bir diptiği anımsatıyor; hasta bir zihinsel sürecin çarpıcı bir tasviri. Bir bütün olarak ele alındığında, bu resim Emin’in biyografik deneyimlerinde çelişki ve gerilim yaratan umut ve korkularının dağınıklığını ve yoğunluğunu dramatik ve tamamen gerçekçi bir şekilde tasvir ediyor. Kendi kimliğine tanıklık eden olağanüstü bir projeksiyon.
Tracey Emin, My Dead Body – A Trace of Life, 2024, Tuval üzerine Akrilik, Diptik Kompozisyon, Sol Parça: 204.6 x281.8×5.8 cm. Sağ Parça: 207×281.1 x 5.8 cm. (Görsel: Tracey Emin: I followed you to the end, Exhibition view, White Cube, Bermondsey, London.) [https://www.whitecube.com/gallery-exhibitions/tracey-emin-bermondsey-2024]
♣ Tracey Emin, I followed you to the end”, Kişisel Sergi, 19 Eylül – 10 Kasım 2024, White Cube (Bermondsey), Londra.
♣ Üzerinde “Seks Yapmak İstemiyorum, Çünkü Bedenim Kendini Ölü Hissediyor” yazılı resim için bknz. Tracey Emin, My Dead Body – A Trace of Life, 2024, Tuval üzerine Akrilik, Diptik Kompozisyon, Sol Parça: 204.6 x281.8×5.8 cm. Sağ Parça: 207×281.1 x 5.8 cm.
radikal, işlevsel ve sahici bir bütünlük
Tracey Emin’in eserlerinde, arka planda gizlenen eril dürtülere yanıt veren kasıtlı bir cinsellik ve figür kullanımı da tespit ediliyor. Buna göre, sergide yer alan parçalarda Seni sonuna kadar takip ettim , kurgunun sınırlarını zorlayan amansız bir aşk arayışı, terk edilmişliğin izleriyle boğuşma ve bu sürece olan inançla beslenen sertleşen bir huzursuzluk var. Böyle yaratıcı bir ruhun hassas veya son derece hırslı bir varoluşsal ayrıcalık ürettiğine şüphe yok. Dahası, bu sergi -bir düzeyde- Tracey Emin’in acı dolu ve gayretli duygusal dalgalanmalarını (neredeyse dizginsiz tutkunun derinliklerine kadar uzanan) sanatsal pratiğine kanalize etmesini ve böylece radikal, işlevsel ve otantik bir bütünlüğe ulaşmasını sağlıyor. ♦
Gülay Yaşayanlar Copyright © 2024, All Rights Reserved
Tracey Emin is best known for artwork derived largely from her personal experiences. She studied at Maidstone College of Art and the Royal College of Art, and she was one of the pioneers -alongside Damien Hirst- of the Young British Artists (YBAs), established in the 1980s. Emin garnered significant attention with her piece titled Everyone I Have Ever Slept With, 1963–1995, featured in the Sensation exhibition organized by Charles Saatchi at the Royal Academy of Arts in London in 1997. This work consisted of a tent where she listed, using mixed media, the names of everyone she had ever shared a bed with. She was shortlisted for the Turner Prize in 1999 and represented Britain at the Venice Biennale in 2007. Having faced a serious health issue in 2021, the artist currently lives in Margate and Paris.
gülay yaşayanlar Artist, art writer and curator. She has numerous publications on current issues, theoretical debates and prominent artist attitudes in the field of plastic arts. She lives and works in Izmir and London.
RELATED CONTENT
EXHIBITIONS
LAST EXHIBITIONS
PUBLICATIONS
Tracey Emin: I followed you to the end, Editor: Honey Luard, Text: Martin Grayford, Design: Maria Amaro, English, Hardback, 136 page, Printed in Italy, White Cube Publishing, October 2024.
Tracey Emin: Lovers Grave, Editorial: Honey Luard and Harry Weller, Text: Harry Weller, Design: Fuel, English, Hardback, 104 page, Printed in Italy, White Cube Publishing, May 2024.
Tracey Emin: A Fortnihgts of Tears, Editor: Honey Luard, Texts: Rudy Fucs and Jonathan Jones, Design: Fuel, English, Hardback, 136 page, White Cube Publishing, May 2022.
GALLERY
Opened in 2011, White Cube Bermondsey is the largest gallery space in Europe. The space has welcomed hundreds of thousands of visitors, and has held major solo exhibitions by Michael Armitage, Antony Gormley, Mona Hatoum, Anselm Kiefer, Georg Baselitz, Jeff Wall, Tracey Emin, Ibrahim Mahama and Doris Salcedo. [ 144 – 152 Bermondsey Street
London SE1 3TQ
Founded in 1993 by Jay Jopling, White Cube is a major contemporary art gallery representing over 60 international artists. It operates from galleries on three continents: New York, London, Paris, Hong Kong and Seoul. White Cube has a long history of publishing award-winning books based on innovative design and rigorous scholarship. Respected in the art scene for its commitment to identifying and nurturing new talent, including the generation of British artists who came to prominence in the early 1990s, White Cube is one of the few galleries to have been instrumental in the rise of an art movement.
MORE LIKE THIS
saglamart; dinamik bir anlayış ile hareket eden, kültür-sanat ortamındaki olay ve olgulara, sanatçı tavırlarına, yapıtlara ve yayınlara odaklanan bağımsız bir yayın etkinliğidir. Tüm hakları saklıdır. All rights reserved. Görüntü ve yazılar izinsiz kullanılamaz. Images and texts cannot be used without permission.