EXHIBITION
MÜMTAZ SAĞLAM
Haegue Yang: Leap Year, Installation view, 2024. Photo: Mark Blower. Courtesy the artist and the Hayward Gallery.
Haegue Yang’ın Londra’daki ilk kapsamlı sergisi olan Leap Year / Artık Yıl; otantik geçişlerde yüklü sihirli bir atmosferde, gelenek ile modernite ayrımına, kültürel fark olgusuna değinen, mistik renklerle girişilmiş bir kişisel tarihi incelemesini andırır.[1] Ağırlıklı olarak sanatçının önceki yıllarda oluşturduğu yapıtlardan oluşan, sayıda heykel ve enstalasyonla bütünlenen bu düzenleme, karma dilli bir estetik yapılanma olarak karşımıza çıkarılmıştır.[2] Dört yılda bir yaşanan zamanlama olayına atıfta bulunan sergi; artık yıl kavramsallığı üzerinden mistik bağlantılarla kurulmuş, gerçekliğin ve hayal gücünün ötesine geçen bir bir aşırılık deneyi gibi durmakta. Ya da, bir olasılıklar tartışması oyununu andıran sıra dışı bir görünüm içinde.
Leap Year burada, yeni bir düşünme biçimi önererek, geleneksel olanı yaratıcı bir dinamik hâline getirmektedir. Kişisel, sosyal ve siyasal gelişmelerle bağlantılı bir şekilde geleneksel düzenleme ile yeni kurgu anlayışları arasındaki mesafeye dikkatimizi çekmek, farklı bir görsel deneyimle bu mesafeyi aşmak ve/veya izleyiciyi güncel gelişmelerle buluşturmak istemektedir. Dolayısıyla beş ayrı mekânı saran çok dilli ve teknikli, malzeme tuhaflıkları içeren ve yeni ilişkisel durumları öneren enstalasyonları bir arada sunar. Örnekse iple örülmüş geleneksel dokumalardan oluşturulan heykelsi çalışmalar, yarattıkları enerjiyi adeta görselleştiren bir sahne düzeni hâlinde öne çıkar. Burada mesele edilen şey; esasında, atıf zenginliği ile biçimlenen, kaynak ve kökenleri coğrafyaları aşan ilişkisel bir estetik durumun; özgün dokularla harmanlanması ve Haegue Yang estetiğini temsil eder bir hâle getirilmesidir.
Haegue Yang: Leap Year, Installation view, 2024. Photo: Mark Blower. Courtesy the artist and the Hayward Gallery.
Haegue Yang, aslında sıradan nesnelerle kurduğu duygusal düzenlemeleriyle tanınır. Sözgelimi jaluzi, özellikle eserlerini bütünleyen bir nesne olarak işlevsel niteliğiyle burada öne çıkar. Bölünmüş alanlar oluşturan bu nesne, ışık vurguları ve kültürel detaylarla vurgulanan zengin bir tasavvura ve imgeleme kaynaklık eder. Ayrıca Kore kültürüne, göç olgusuna çağrışım yapan, melez mekânlar ve durumlar inşa eden farklılaştırıcı ve güçlü atıflarda bulunur.
Bu bağlamda Yang; Doğu Asya kültürel varlığına, inanç biçimi ve ruh sağlığına sıcak bir temasla deneysel bir geri bakış içindedir. Batılı formatlara uyum sağlama sürecinde, basit nesneler kullanarak ritüelleri çağrıştıran pagan görselliğine açıkça ilgi duyduğunu zaten kendi açıklar. Böylelikle; modernizm meselesinin çelişkili yönlerine dair bir söylem alanı geliştirerek, basit vurgulu nesne tercihleriyle bu eylemi eğlenceli kılan içtenlikli düzenlemeleri karşımıza çıkarır.
Bu şekilde ulaştığı hibrit, tuhaf ama göz alıcı evren tasarımı; büyük oranda domestik bir alanda söz konusu edilen kültürel akışkanlık vurgusu ile ev hayatı üzerinden mahremiyete algısını sorgulayan kavramsal göndermelere sahiptir. Yer yer ikonikleşen bu tasavvur; özellikle ayırma, kapatma veya bölme biçiminde yapılandırılmış iç alanlarda bu bağlama yeni anlamlar kazandırır.
Haegue Yang: Leap Year, Installation view, 2024. Sol LeWitt Vehicle – 6 Unit Cube on Cube without a Cube, 2018. Background: Eclectic Totemic, 2013. Photo: Mark Blower. Courtesy the artist and the Hayward Gallery. [https://bynder.southbankcentre.co.uk/]
1- Haegue Yang, Leap Year / Artık Yıl, Küratör: Yung Ma, 9 Ekim 2024 – 5 Ocak 2025, Hayward Gallery, Southbank Centre, Londra.
2- Leap Year; ağırlıklı olarak Haegue Yang’ın önceki yıllarda üzerinde çalıştığı, tekrar edilen ve değiştirilen eserlerinden oluşuyor: “Light Sculptures”, “Sonic Sculptures” (2013), “The Intermediates” (2015) , “Storage Piece” (2004), “Dress Vehicles” (2021), “Mesmerizing Mesh” (2021), “Venetian Blind” ve “Sonic Dropless in Gradation-Water Veil” (2024) gibi tematik dizilerden küratör Yung Ma tarafından seçilen eserlerle kurulan sergi, kapsamlı bir retrospektif niteliğinde.
Özetle, Haegue Yang; modernite tartışmaları ekseninde insan hayatı üzerine odaklanan çok parçalı, çok teknikli ve çok katmanlı duygusal ve kavramsal düzenlemeler üretmektedir. Otantik bağlantılar kurabilen nesne tercihleriyle birden fazla kültüre, inanışa ve bakışa göre biçimlenen bir egzotik manzaralar oluşturmaktadır. Göç ve yerinden edilme gerçekliğinin melezleştirdiği bağlamsallaştırıcı bir pratiğe ulaşmakta ve marijinal bir konumda melez bir kimliği belirginleştirmektedir. Sömürge sonrası söylemin, sapma ve parçalama efektleriyle kendini duyumsattığı bu görsel alanda, aidiyet vurguları üzerinden sergilenen bu duyarlılığı, tam da bu yüzden sarsıcı bir gerçeklik hâli olarak ayrıca değerlendirmek gerekir.
Mümtaz Sağlam Copyright © 2024, All Rights Reserved
Haegue Yang, (d. 1971, Seul) 1990’lı yılların ortalarından beri Berlin ve Seul’de yaşamakta ve çalışmaktadır Kendine özgü soyutlamalarla farklı tarih ve gelenekleri birbirine bağlayan, kağıt kolajlardan performatif heykellere ve oda ölçeğinde oluşturduğu duyusal enstalasyonlara uzanan bir çeşitlilik içinde eser üretir. Farklı tekniklerden, malzemelerden yararlandığı bu çalışmalar, görsel algıyı harekete geçiren sürükleyici etkiye sahiptir. Yang ayrıca, göç ve yerinden edilme gibi konularla da ilgilenmektedir.
mümtaz sağlam Sanatçı, sanat yazarı ve küratör. Plastik sanatlar alanında gündemde olan konular, kuramsal tartışmalar ve öne çıkan sanatçı tavırları ile ilgili çok sayıda yayını bulunmaktadır. İzmir ve Londra’da yaşıyor ve çalışıyor.
EXHIBITIONS – INSTITUTION
POSTER
Haegue Yang: Leap Year sergi afişi. Hayward Gallery. Boyut: 70×50 cm. Kağıt: Fedrigoni / 200 gr. Symbol Freelife Satin.
BOOK – CATALOG
Haegue Yang: Leap Year, Metinler: Yung Ma (Giriş), Pablo Larios, Söyleşi: Lynne Cooke, Hayward Gallery Yayınları, Karton kapak, İngilizce, 192 sayfa, Kasım 2024, Londra.
EXHIBITIONS
Haegue Yang, metruk bir hâldeki Hanok’u yalnızca eserlerini nötr bir ortamda sergilemek için düzenlemiyor. Bununla birlikte; söz konusu mekânı, her tarafa dağılmış sanat eserlerinin kendilerine özgü bir zaman ve mekân duygusuna sahip olduğu bilincini görünür kılmaya çalışıyor.
Quasi-Legit, aslında sanatçının modüler kompozisyon anlayışının izini sürdüğü bir dizi çalışmadan oluşur. Sol LeWitt’in heykellerine atıflı bu düzenlemelerde, açık alanları dolduran steril beyaz jaluziler, yerine göre hafiflik, opaklık ya da saydamlık etkileriyle güçlendirilir. Yang burada, sembolizmle yüklü bir anlatı düzeni içinde kalarak, kavramsal sanatın tinsel niteliğini yansıtmaya çalışmaktadır.
SELECTED PUBLICATIONS
Haegue Yang: Chronotopic Traverses, Editörler, Haegue Yang ve Nicolas Bourriaud, 80 sayfa, Karton kapak, İngilizce, Bom dia Tarde Boa Noite Yayını, 2018, Berlin-Almanya.
Haegue Yang: Emergence, Katkıda Bulunanlar: Adelina Vlas, Lynne Cooke ve Jee-Sook, tasarım: Purtill Family Busines, AGO (Art Gallery Ontario) Yayını, 2020, Kanada.
Haegue Yang: Wild Against Gravity, Metinler: Heidi Zuckerman, Jacopson,, Katharine Schwerendt, Julian Stallabrass, Anne Wagner ve Emily Smith, 190 sayfa, İngilizce, Hardcover, Aspen Art Press-Modern Art Oxford Yayını, 2012 Birleşik Krallık.
Haegue Yang: Strange Attractors, Metin: Anne Barlow ve Giles Jackson, 78 sayfa, İngilizce, Karton kapak, Tate Yayınları, 2020, Londra.
saglamart; dinamik bir anlayış ile hareket eden, kültür-sanat ortamındaki olay ve olgulara, sanatçı tavırlarına, yapıtlara ve yayınlara odaklanan bağımsız bir yayın etkinliğidir. Tüm hakları saklıdır. All rights reserved. Görüntü ve yazılar izinsiz kullanılamaz. Images and texts cannot be used without permission.