sasikarn vongin: ritmik olmayan bir akış düzeni

MÜMTAZ SAĞLAM

“Sasikarn Vongin’in bozuma uğrattığı fotoğrafik görüntüler, kültürel karmaşayı yansıtan büyük kentlere veya süregiden boğucu kentsel hayata aittir. İçinde yoğun bir enerjiyi barındıran bu unsurlar, giderek sıkıntı estetiğine atıflı bir önemsizliğe, kayıtlanmış olanın güvensizliğine vurgu yapar. Burada, aşırılığı katmanlayan kentsel yapılar; dönüştürücü bir pratikle, sayısal teknikler üzerinden kurulan bir tasavvur uyarınca bir resim-tasarım olarak yeniden dolaşıma sokulur.




Sasikarn Vongin’in resimleri, sonsuz olasılıklar zinciriyle çeşitlenen bir akışı düzeni içinde gelişimini sürdürmektedir. Stratejik bir dönüştürme hamlesiyle vücut bulan bu tasarımlar, mevcut kent dokusunun-imgesinin imhasıyla palimsestik bir doku arayışına atıflı aksayan ritmik tekrarlarla yeniden kurulmaktadır. İmgenin imhası burada, bir yıkıntı izi yaratmaktan oldukça uzaktadır. Tam tersine, her çalışmada ulaşılan sonuç, yeni-ütopyacı bir duyarlığın izlerini taşır. Sayısal ortamın derinliksiz ve boyutsuz uzamında karşımıza çıkarılan bu görüntü dizisi, aslında bir görsel akış sürecinden çıkarılan bir ara durum tespitidir. Zaten burada, görüntünün bağlamını değiştiren ve onu ütopik bir tasavvura dönüştüren şey de, yaratıcı eylemin kendisi olmaktadır.

Hazır görüntü manipülasyonuna bağlı bu deneyim, kültürel bir alanda metropol gerçekliğine yönelik bir eleştiriyi içinde barındırmaktadır. Aşina olduğumuz kentsel dokuya ilişkin görüntüler, estetik düzlemde sayısal teknikler üzerinden değerlendirilmekte; görüntüyü titreşim efektiyle aşındıran bu teknolojinin (yeni medya) olanakları, esas dinamiğini kişisel yaşantı içeriğinden alan psişik gerekçelerle tepkisel bir şekilde kullanılmaktadır. Verili olan bilgiler bu süreçte kullanışsız ve geçersiz kılınmakta; bu şekilde tahrip edilen yüzey, bir deneyim alanı halini alarak kurmaca bir yapımın peşine düşmektedir. Dolayısıyla, verili olan mekân ve zamana dair izler de bu bilgi alanının dışına atılarak, yüzey bağımsızlaştırılmakta ve kendine özgü bir alan inşa edilmektedir.

Sasikarn Vongin’in bozuma uğrattığı fotoğrafik görüntüler, kültürel karmaşayı yansıtan büyük kentlere veya süregiden boğucu kentsel hayata aittir. İçinde yoğun bir enerjiyi barındıran bu unsurlar, giderek sıkıntı estetiğine atıflı bir önemsizliğe, kayıtlanmış olanın güvensizliğine vurgu yapar. Burada, aşırılığı katmanlayan kentsel yapılar; dönüştürücü bir pratikle, sayısal teknikler üzerinden kurulan bir tasavvur uyarınca bir resim-tasarım olarak yeniden dolaşıma sokulur. Yanılsamacı niteliğin tümden yok edildiği bu resimler, yeni bir iç-gerçekçilik boyutunun kazandığı önceliğe odaklanır. Sanatçı; bir düzleştirme ve yok etme girişimiyle, kendine alan açarak geleneksel anlamda pentürü çağrıştıran bir görsel faaliyet içindedir. Kişisel olanın ayrıcalığına ve gücüne, estetik beğenisinin önceliğine karşılık gelen yaratıcı bir hamledir bu.

ayrıca bakınız: https://saglamart.com/sasikarn-vongin-varoluscu-bir-arzuyla-sarmalanmis-deneyim-katmanlari


Sasikarn Vongin, Bangkok doğumlu, multidisipliner bir dijital sanatçı olarak çalışmalarını Londra’da sürdürmektedir.