EXHIBITION

lauren halsey

emajendat

MÜMTAZ SAĞLAM

"

Halsey’in Emajendat’da, bir görsel kültür arşivi inşa ederken ulaştığı ve aşırılık derecesinde sık biçimde kullandığı görüntü evreni, aslında ihmal edilmiş ya da gözden kaçırılmış bir tarihsel sürece, olgulara ya da görsel mirasa dikkatimizi çekmek üzere geliştirilmiştir.

Lauren Halsey, Land of The Sunshine Wherever We Go II, (Ayrıntı), 2021, karışık teknik uygulama, 209.6 x 200.7 x 195.6 cm. © Lauren Halsey.  [https://contemporaryand.com/exhibition/lauren-halsey-emajendat/]

Lauren Halsey’in son sergisi Emajendat; yaşadığı mahalle hayatının özünü yakalamaya çalışan, karmaşık bir bütünlüğe sahip. Siyahî toplulukların gündelik hayatına ilişkin tarihsel ve kültürel referanslarla yüklü. Soylulaşma politikalarına karşı direnç gösteren ve sosyal hakları için mücadele eden yerel toplulukların hikâyelerine odaklanan, yan yana dizilerek oluşturulmuş bir görsel doküman ve nesne yığını hâlinde. Burada, birbirine eklemlenen mikro alanlarla neredeyse hiç boş yer bırakmayan Halsey, aşırılık içindeki bu görselliği, funk kavramına ve kültürüne atıflı bir düzenleme olarak ifade eder. Funk Bahçesi olarak da nitelediği sergisi; bu bağlamda, soluksuz bir şekilde devam eden pornografikleşmiş katmanlı bir görsellik üzerinden neşeli ve dinamik bir görünüm içinde.

Emajendat ile aslında getto hayatının genel karakterini betimleyen ve kavramsallaştıran Lauren Halsey, geliştirdiği dramatik ve ironik vurgularla biçimlenen ve büyük bir kısmı geride bırakılmış zamana dair verileri kullanır. Bu trajik içerimde; siyahların özgürlük ve ifade arayışlarına destek olma düşüncesi ön plandadır. Queer bağlamı içeren, geçici ve kaygan durumların bu bütünlük içinde görünmesi ise ayrıca önemlidir. Dolayısıyla Emajendat, yer yer yapay ama tümüyle içkin süslemelerle pekişen, renkli beden ve kimlik tasarımlarıyla bir araya getirilmiş ve kolajlanmış ilişkisel durumları etkili bir şekilde yansıtmaktadır. 

Öte yandan Halsey’in bu dolayımsal ve deneysel pratiği (immersive installation), edindiği mimarlık deneyimlerinin sağladığı katkıyla biçimlenir. Özellikle kamusal projelerde radikal bir şekilde bakışını değiştiren ve farklılaştıran bir husus olarak bu formasyon, aynı zamanda remix kavramıyla da ilişkili bir kolajlanmış alanlar üretme pratiğine dönüşmüştür. Sahte bir üç boyutluluk etkisi ile donatılmış ara ve geçici mekânlara konumlanan çok sayıda minyatür figür ve nesne, burada fantastikleşen uzamı kaplayan yabansı tasvirin temel unsurlarına dönüşür. Bu hâliyle Emanjendat; bildirim yüklü görüntü ve yazı unsurlarıyla donatılmış bir yolu takip etmemizi isteyen, irili ufaklı heykeller ile mistik renkli ve parıltılı görüntülerin istiflendiği pekçok keşfe imkân sağlayan kakafonik bir düzen içindedir. Halsey’in, yaşayan mimari dokunun zengin detayları olarak takdim ettiği bu karmaşık ve desentral düzenleme; gürültülü bir görsel kültürün güçlü doğasını, meta-yorumu hedefleyen bütüncül bir bakışla tamamlanmaya çalışılmaktadır. 

Lauren Halsey, Emajendat, 2024. Yerleştirmeden bir görünüş, Serpentine South. © Lauren Halsey. Fotoğraf: © Hugo Glendinning. Courtesy Serpentine. [https://www.serpentinegalleries.org/about/press/lauren-halsey-emajendat/]

mikro alanlarda sıkışan temsili hayat

Lauren Halsey’in boğucu bir düzeye ulaşan materyal toplamıyla ulaştığı görsellik; aslında, kolaj-montaj meselesine yeni anlamlar katan yaratıcı bir biçimleme eylemini karşımıza çıkarır. Tüm mekâna yayılarak izleyiciyi soluksuz bırakan bu enstalasyon, doğal olarak süreklilik arz eden, bilgi ve gözlemle örtüşen karma tekniklerle ulaşılmış bir sonucu ve plastik kaliteyi öncelikli kılar. Sözgelimi, alçı oyma tekniği ile oluşturulmuş kaya ve duvar tasarımları tam da bu ayrıksı algının ve öngörünün bir ürünüdür. Tipololojik açıdan birbirinden farklı yerleştirme edimlerinin, mekânda aşkınlaşan bir kurguyu bütünlemesi de yine bu kapsamda değerlendirilebilir. 

Nitekim Halsey’in; Emajendat’da, bir görsel kültür arşivi inşa ederken ulaştığı ve aşırılık derecesinde sık biçimde kullandığı bu görüntü evreni, aslında ihmal edilmiş ya da gözden kaçırılmış bir tarihsel sürece, olgulara ya da görsel mirasa dikkatimizi çekmek üzere geliştirilmiştir. Burada karşılaşılan mikro alanlarda sıkışan temsili hayatta, ev ya da insan görüntülerinin dramatize ettiği sinematografik anlatılar, izleyiciyi kitcsh ile yüz yüze bırakmakta, adeta yıldızlı ve parıltılı -sahte- bir gökyüzü altına davet etmektedir.

Nihayetinde, oluşturulan dinamik ve değişken alanlarda, düzenlemenin arz ettiği görsel karmaşada; siyahlara ait kültürün, toplumsal ve siyasal gerekçeli yaşamın, içeriden gözlemi ve analiziyle ortaya çıkan durumlar tasvir edilmektedir. Entelektüel vurgularla estetize edilmiş bir yaşantı içeriğinin bu bakışı; canlı ve akışkan bir tahayyüle dönüştürmesi doğaldır. 

Mümtaz Sağlam   Copyright © 2024, All Rights Reserved

Lauren Halsey, (d. 1987) Los Angeles’ta yaşıyor ve çalışıyor. California Institute of Arts’ta ve Yale Üniversitesi’nde öğrenim gördü. Tamamlamadığı mimari formasyon, çalışmalarında belirleyici oldu. Halsey’in canlı ve enerjik çalışmaları, ağırlıklı olarak Afrika diasporası, eski Mısır, siyah ve queer ikonları, vizyoner mimari ve funk ile ilişkili görsel kültürlerin ikonografisine olan ilgileriyle geçmişi, bugünü ve geleceği birleştiriyor. Halsey’in toplumsal dayanışma çalışmaları, 2019’da kurduğu ve göçmen ve siyahi insanların sosyo-politik, ekonomik, entelektüel ve sanatsal olarak güçlendirilmesine adanmış etkinlikleri kurumsallaştırdığı toplum merkezi Summaeverythang’te devam ediyor.


mümtaz sağlam Sanat yazarı, küratör, sanat danışmanı ve öğretim üyesi. Plastik sanatlar alanında gündemde olan konular, kuramsal tartışmalar ve öne çıkan sanatçı tavırları ile ilgili çok sayıda yayını bulunmaktadır. İzmir ve Londra’da yaşıyor ve çalışıyor. [https://saglamartspace.com]

KAYNAKLAR

Aglaia Magazin, “Serpentine Anons et Lauren Halsey first you UK, Exhibition, 23 Ağustos 2024. https://www.aglaiamagazine.com/serpentine-announces-lauren-halseys-first-uk-exhibition/

Black Futurity: Lesson in (Art) History to Forge a Path Forward, by Jon Copes, Gagosian Quartely, 14 Şubat 2024. https://gagosian.com/quarterly/2024/02/14/essay-black-futurity-lessons-art-history-forge-path-forward/

Essence Harden, “Lauren Halsey: Full and Complete Fredom”, Gagosian Quartely, Summer 2024. (Gaggosian Paris sergisi üzerine)  https://www.davidkordanskygallery.com/exhibitions/lauren-halsey ayrıca bakınız: https://www.davidkordanskygallery.com/exhibitions/lauren-halsey

Sabine Caspari, “Lauren Halsey: Emajendat”, studiointernational, Lauren Halsey: Emajendat, 6 Kasım 2024. https://www.studiointernational.com/index.php/lauren-halsey-emajendat-review-serpentine-galleries-london

Kadish Morris, Interview, Artist Lauren Halsey: “So much of what I make is response to the context of funk”, The Observer, 27 Ekim 2024. Ayrıca Bakınız: essence harden https://www.davidkordanskygallery.com/exhibitions/lauren-halsey

NOTLAR

Funk, 1970’lerde popüler hale gelen ve caz, blues, gospel ve rock geleneklerinden beslenen bir enstrümantal ve vokal dans müziği türüdür. Funk, siyahi insanların ritim, dans ve tavır yoluyla kimliklerini doğrulamalarının bir yoludur. Protest bir nitelik taşır. Sivil haklar ve sosyal bilincin gelişmesine destek olur. Siyahların gücünü vurgulayan bir aktivizm içinde hareket eder. Özellikle ayrımcı politikalara karşı davranış özgürlüğünün gelişmesi gibi konularla ilgilenir. [Bknz. https://timeline-carnegiehall-org.translate.goog/genres/funk]

Efemera, Biriktirilmek amacı ile üretilmemiş, kısa ömürlü ve fazla değer taşımayan, ancak sonradan koleksiyon malzemesi hâline getirilmiş “ıvır zıvır” olarak nitelenen el ilânları, resmi belgeler, biletler, kartvizitler, etiketler, gazete kupürleri, siyasi belgeler ve/veya eski fotoğraflar gibi basılı ürünleri tanımlamak için kullanılan bir terimdir.   

Summaeverythang 2019 yılında Lauren Halsey tarafında kurulan ve Covid-19 salgınının yerel etkilerine bir yanıt olarak mahalle sakinlerine ücretsiz olarak taze organik ürünler dağıtan bir toplum merkezi. Bu kurumsal yapı, mahallelere yardım girişimleri aracılığıyla Siyah toplulukları desteklemeye çalışıyor. Bu kapsamda sanatçıların sosyal içerikli pratiklerini de destekliyor. Siyahların daha adil koşullarda yaşaması için, sağlık ve konut edinme gibi  hizmetlere erişimini kolaylaştırmak için destek veriyor. Bknz. https://ocula.com/magazine/conversations/lauren-halsey-centring-community/ 

EXHIBITIONS

lauren halsey: emajendat

Lauren Halsey, Emajendat, Kişisel Sergi, Küratör: Lizzie Carey-Thomas, Immersive Enstalasyon, 11 Ekim 2024 – 2 Mart 2025, Serpentine South Gallery, Hyde Park- Londra.

lauren halsey: keepers of the krown

Lauren Halsey, keepers of the krown, 2024, Ayrıntı, Yerleştirme görünümü, “Stranieri Ovunque – Yabancılar Her Yerde”, Küratör: Adriano Pedrosa, 20 Nisan – 24 Kasım 2024, Giardini ve Arsenale, 60. Venedik Bienali, Venedik © Lauren Halsey. Fotoğraf: Andrea Avezzù

lauren halsey: sister dramer ...

Kamusal Enstalasyon, Lauren Halsey, sister dreamer, lauren halsey’s architectural ode to tha surge n splurge of south central los angeles, Yerleştirme, Nisan 2025-Kasım 2026, Güney (Merkez) Los Angeles.

RELATED CONTENT

lauren halsey: emajendat

Emajendat, kolaj-enstalasyon pratiğine dayalı yepyeni bir görsel bütünlük içinde. Bu sergi, gündelik hayatın ürettiği kültüre yönelik her türlü imge ve nesnenin istifiyle oluşan zenginleştirilmiş bir alt kültür arşivine, belgeleme çalışmasına dönüşmüş durumda. Özellikle de Afrika göç hikâyelerinden, siyah ve queer kültüre ait bu aktarım, dinamik ve yoğun bir karmaşa içinde, mikro alanlara sıkıştırılmış bir hikâye düzeniyle ortaya çıkıyor.

london exhibitions fall 2024

Londra’da Ekim ayı ile başlayan hareketlilik tüm yoğunluğu ile devam ediyor. Birbiri ardına açılan sergiler, sanatseverleri karşılıyor. […] Bu arada; Mire Lee’nin dev enstalasyonu ile Tracey Emin, Oscar Murillo, Jonas Wood, Mike Kelley, Jack O’Brien, Haegue Yang ve Lauren Halsey’in kişisel sergileri gibi ait gündem yaratan birkaç etkinlikten ise ayrıca bahsetmek yerinde olur.

The Roof Garden Commission: Lauren Halsey

The Roof Garden Commission: Lauren Halsey, the eastside of south central los angeles hieroglyph prototype architecture, Ayrıntı, 18 Nisan – 22 Ekim 2023, Kamusal Alan Enstalasyonu, cam elyaf takviyeli beton ve karışık teknik uygulama, 6.7 × 21.5 × 10.7 metre, Metropolitan Sanat Müzesi, New York. © Lauren Halsey. Fotoğraf: © Ayla Skopitz ve Erica Allen, Courtesy Metropolitan Museum of Art.

PUBLICATIONS

LAUREN HALSEY / EMAJENDAT

Metinler: Will Alexander, LeRonn P. Brooks, Lizzie Carey-Thomas, George Clinton, Lauren Halsey, Harmony Holiday, Douglas Kearney, Bettina Korek, Hans Ulrich Obrist, Tasarım: Alaska Alaska, Hardcover, 23.5 × 28.6 cm. 224 sayfa, İngilizce, Serpentine & Rizzoli International Publications, New York, 2024. ISBN: 978-0-8478-4781-5

LAUREN HALSEY – MOHN AWARD 2018 

Metinler: Anne Ellegood ve Erin Christovale, Editör: Michelle Pirano, Softcover, 64 sayfa, İngilizce, Prestel & Hammer Museom Ortak Yayını, 2018.  ISBN: 978-3-7913-5947-2

THE ROOF GARDEN COMMISSION

Katkıda Bulunanlar / Metinler: Lauren Halsey, Max Hollein, Douglas Kearney, Abraham Thomas, Tasarım: Gina Rossi, Basım: Yale University Press, New Haven – Connecticut, Karton kapak, 64 sayfa, İngilizce, Metropolitan Museum of Art Yayını, New York, 2023. ISBN: 978-1-588397-49-2

You mIght also lIke

tracey emin: hayatta kalma pratiği olarak resim
haeuge yang: leap year / melez mekânlar inşa etmek
tracey emin: I followed you to the end

İZMİR - LONDON

saglamart; dinamik bir anlayış ile hareket eden, kültür-sanat ortamındaki olay ve olgulara, sanatçı tavırlarına, yapıtlara ve yayınlara odaklanan bağımsız bir yayın etkinliğidir. Tüm hakları saklıdır. All rights reserved. Görüntü ve yazılar izinsiz kullanılamaz. Images and texts cannot be used without permission.

Copyright ©
Can Sağlam - Gülay Yaşayanlar Mümtaz Sağlam, 2025.