ARTIST
MÜMTAZ SAĞLAM
Lauren Halsey, Emajendat, 2024. Yerleştirmeden bir görünüm, Serpentine South Gallery, Londra. © Lauren Halsey, Fotoğraf: © Hugo Glendinning. Courtesy Serpentine. [https://www.serpentinegalleries.org/whats-on/lauren-halsey-emajendat/]
Lauren Halsey; sanat pratiğinin olanaklarını yerel kültür ve mimarlık ilişkisi bağlamında yeniden değerlendiren, mekâna özgü bağımsız düzenlemeler gerçekleştirmektedir. Bu süreçte, kolaj düşüncesini ve tekniğini farklı yaklaşımlarla geliştiren yeni bir yaklaşım içindedir. Son çalışmaları bu yüzden; gündelik hayatın ürettiği kültüre yönelik her türlü imge ve nesnenin istifiyle oluşan, simge ve işaretlerle zenginleştirilmiş bir alt kültür arşivini andırır. Siyahî insanların yaşam alanlarına dönük bakışıyla öne çıkan sanatçı, kimlik ve aidiyet kavramları üzerinden queer’leşen görüntüleri serbest, akıcı ve geçişken bir kolaj tekniği ile yansıtmaya çalışmaktadır.
Halsey, 2023 yılında New York Metropolitan Müzesi’nde Güney Los Angeles’ın Doğu Yakası Hiyeroglif Prototip Mimarisi adıyla mekâna özgü büyük bir enstalasyon inşa eder. Eski Mısır hiyerogliflerini andıran imge ve işaretlerle yüklü beton duvar-pano uygulamalarını ütopik siyah tasavvuru ile buluşturan bu ikonografik mimari enstalasyon, tüm dikkatleri sanatçı üzerine çeker. Tarihi referanslarla kurulan bu kamusal alan uygulamasında siyahî kültürün ürettiği imgeleri çekinmeden kullanır. Bu projenin hemen ardından Keepers of the Krown adlı bir diğer kamusal alan enstalasyonunu, 60. Venedik Bienali kapsamında düzenlenen “Foreigners Everywhere / Yabancılar Her Yerde” adlı sergide gerçekleştirir. Halsey bu çalışmasında da, tapınaklarda kullanılan altı imitasyon sütunu kullanarak başlıklarını aile üyelerinin portreleriyle süsler. Bu iki önemli girişimle birlikte Halsey, çevresini kuşatan nesneleri, işaretleri ve sembolleri, yeniden değerlendirme olanağını da bulur. Bu kapsamda; maddi kültüre olan ilgisini keşfederek, değişen sokak hayatının tarihini belgeleyen nesneler, posterler, el ilânları, tabelalar ve etiketlerin peşine düşer. Bunları, muhtelif boyutlardaki mimari kurgularla birleştirerek, heykeller ve dioramalarla kuşatılmış boğucu enstalasyonlara dönüştürür.
The Roof Garden Commission: Lauren Halsey, the eastside of south central los angeles hieroglyph prototype architecture, Ayrıntı, Nisan-Ekim 2023, Kamusal Alan Enstalasyonu, cam elyaf takviyeli beton ve karışık teknik uygulama, 6.7 × 21.5 × 10.7 metre, Metropolitan Sanat Müzesi, New York. [https://gagosian.com/artists/lauren-halsey/]
sürükleyici bir enstalasyon pratiği
Lauren Halsey aslında, heykelin çevresel dinamiklerini mekânsal bağlam içinde taşıyan büyük ve parçalı kolaj alanlarını bir araya getirmektedir. Esnek ve akışkan bu imgelem, enformasyon yığınına dönüşen bir aşırılık içindedir ve ortak bir görsel hafızanın tasarlanmış hâli gibidir. Ve bu yaratıcı eylem; kısa sürede sıradan bir yaşamı savunan, soylulaştırma politikalarına karşı duran yaratıcı bir direnişe dönüşür. Özellikle funk ve Afro fütüristik estetikten ve 1960’lı yıllara ait aşırı ütopik mimarî anlayışlardan esinlenen bir zenginliğe sahiptir. Hiç kuşkusuz; funk kültürünü ve felsefesini, siyahî müziğin simgesel gücünü kullanan yeni bir bağlam, düşünme ve üretme tarzı söz konusudur burada.
Halsey bu yönelimiyle, farklı kültürleri birbirine bağlamakta ve canlandırmakta, dahası gürültülü bir şekilde afişe etmektedir. Aşırılık içinde yapılanan bu gösterim anlayışı; kişisel olduğu kadar, sosyo-politik ve sosyo-kültürel bir boyutta gerçekleşen güçlü bir ifade arayışının sonucudur. Yerel halkın göç hikâyeleriyle ve queer kültüre ait bildirimlerle zenginleşen bu yansıtmacı ikonografik yaklaşım, tarihsel olanla güncel olanın yan yana duran görsel unsurlarını, yoğun ve dinamik bir karmaşa düzenekler hâlindeki mikro alanlara ya da oyuklara konumladığı hikâyeler üzerinden aktarmaktadır.
Lauren Halsey, Emajendat, 2024. Yerleştirmeden bir görünüş, Serpentine South. © Lauren Halsey. Fotoğraf: © Hugo Glendinning. Courtesy Serpentine. [https://www.serpentinegalleries.org/about/press/lauren-halsey-emajendat/]
zamanın büküldüğü bir hatırlama, düşünme ve imaj geliştirme eylemi
Dikkat edilirse Lauran Halsey; kolajlanmış üç boyutlu bu düzenekleri, geçişli bir bütünlük oluşturacak şekilde, hiciv ile mizah aralığında beliren bir estetik anlayış eşliğinde boyutlandırmaktadır. Etkileyici bir görsel alan tasarımcısı olarak, özgürlük arayışındaki bu estetiğin dolayısıyla hem taşıyıcısı hem de yaratıcısı durumundadır. Etrafında yaşanan değişikliklere ve kültürel atmosfere ilişkin kapsamlı manzaralar ya da deneysel ölüdoğalar üretmeye devam etmektedir. Nitekim, sanat yazarı Essence Harden açısından bu görünümler; süreklilik içindeki, zamanın büküldüğü bir hatırlama, düşünce ve imaj geliştirme eylemidir. Özgürleştirici bir ifade tercihi olarak, başvurulan bu parçalı ve çok boyutlu üretim pratiği, yeniden şekillendirilmiş mekânlarda, anlatı sürekliliği içinde bir fantezinin, düş ya da karmaşanın sergilendiği sahnelere dönüşür. Zamansal referanslar yaratan, hatıra tetikleyici idoller, heykeller ve görüntülerle bağımsız ve kuralsız biraradalığın olanaklarını adeta yeniden sorgular.
Lauren Halsey, son dönem çalışmalarında kullandığı kolaj ve montaj tekniklerini bir hafıza oluşturma, duyguları tespit etme ve kayıt tutma şekli olarak benimsediğini zaten sıklıkla ifade etmektedir. Kullandığı artık materyallerin değersiz ya da dışlanmış bir niteliğe sahip olduğu düşüncesiyle; toplumsal, siyasal ve hatta etnik bir anlamın tesisi için bu birleştirme tekniklerine ilgi duyduğu ortadadır. Son sergisi olan Emajendat da bu bağlamda; kapsamlı bir nesne ve imaj yığını hâlinde, ortak bir kültürün geride bıraktığı ruhun, enerjinin ve mirasın nasıl temsil edilebileceğinin yanıtı ve canlı bir örneği olarak karşımızdadır. ♦
Mümtaz Sağlam, Copyright © 2024, Tüm Hakları Saklıdır – All rights reserved
Lauren Halsey, (d. 1987) Los Angeles’ta yaşıyor ve çalışıyor. California Institute of Arts’ta ve Yale Üniversitesi’nde öğrenim gördü. Tamamlamadığı mimari formasyon, çalışmalarında belirleyici oldu. Halsey’in canlı ve enerjik çalışmaları, ağırlıklı olarak Afrika diasporası, eski Mısır, siyah ve queer ikonları, vizyoner mimari ve funk ile ilişkili görsel kültürlerin ikonografisine olan ilgileriyle geçmişi, bugünü ve geleceği birleştiriyor. Halsey’in toplumsal dayanışma çalışmaları, 2019’da kurduğu ve göçmen ve siyahi insanların sosyo-politik, ekonomik, entelektüel ve sanatsal olarak güçlendirilmesine adanmış etkinlikleri kurumsallaştırdığı toplum merkezi Summaeverythang’te devam ediyor.
mümtaz sağlam Sanat yazarı, küratör, sanat danışmanı ve öğretim üyesi. Plastik sanatlar alanında gündemde olan konular, kuramsal tartışmalar ve öne çıkan sanatçı tavırları ile ilgili çok sayıda yayını bulunmaktadır. İzmir ve Londra’da yaşıyor ve çalışıyor. [https://saglamartspace.com]
KAYNAKLAR
Aglaia Magazin, “Serpentine Anons et Lauren Halsey first you UK, Exhibition, 23 Ağustos 2024. https://www.aglaiamagazine.com/serpentine-announces-lauren-halseys-first-uk-exhibition/
Black Futurity: Lesson in (Art) History to Forge a Path Forward, by Jon Copes, Gagosian Quartely, 14 Şubat 2024. https://gagosian.com/quarterly/2024/02/14/essay-black-futurity-lessons-art-history-forge-path-forward/
Essence Harden, “Lauren Halsey: Full and Complete Fredom”, Gagosian Quartely, Summer 2024. (Gaggosian Paris sergisi üzerine) https://www.davidkordanskygallery.com/exhibitions/lauren-halsey ayrıca bakınız: https://www.davidkordanskygallery.com/exhibitions/lauren-halsey
Sabine Caspari, “Lauren Halsey: Emajendat”, studiointernational, Lauren Halsey: Emajendat, 6 Kasım 2024. https://www.studiointernational.com/index.php/lauren-halsey-emajendat-review-serpentine-galleries-london
Kadish Morris, Interview, Artist Lauren Halsey: “So much of what I make is response to the context of funk”, The Observer, 27 Ekim 2024. Ayrıca Bakınız: essence harden https://www.davidkordanskygallery.com/exhibitions/lauren-halsey
NOTLAR
Funk, 1970’lerde popüler hale gelen ve caz, blues, gospel ve rock geleneklerinden beslenen bir enstrümantal ve vokal dans müziği türüdür. Funk, siyahi insanların ritim, dans ve tavır yoluyla kimliklerini doğrulamalarının bir yoludur. Protest bir nitelik taşır. Sivil haklar ve sosyal bilincin gelişmesine destek olur. Siyahların gücünü vurgulayan bir aktivizm içinde hareket eder. Özellikle ayrımcı politikalara karşı davranış özgürlüğünün gelişmesi gibi konularla ilgilenir. [Bknz. https://timeline-carnegiehall-org.translate.goog/genres/funk]
Efemera, Biriktirilmek amacı ile üretilmemiş, kısa ömürlü ve fazla değer taşımayan, ancak sonradan koleksiyon malzemesi hâline getirilmiş “ıvır zıvır” olarak nitelenen el ilânları, resmi belgeler, biletler, kartvizitler, etiketler, gazete kupürleri, siyasi belgeler ve/veya eski fotoğraflar gibi basılı ürünleri tanımlamak için kullanılan bir terimdir.
Summaeverythang 2019 yılında Lauren Halsey tarafında kurulan ve Covid-19 salgınının yerel etkilerine bir yanıt olarak mahalle sakinlerine ücretsiz olarak taze organik ürünler dağıtan bir toplum merkezi. Bu kurumsal yapı, mahallelere yardım girişimleri aracılığıyla Siyah toplulukları desteklemeye çalışıyor. Bu kapsamda sanatçıların sosyal içerikli pratiklerini de destekliyor. Siyahların daha adil koşullarda yaşaması için, sağlık ve konut edinme gibi hizmetlere erişimini kolaylaştırmak için destek veriyor. Bknz. https://ocula.com/magazine/conversations/lauren-halsey-centring-community/
EXHIBITIONS
Lauren Halsey, Emajendat, Kişisel Sergi, Küratör: Lizzie Carey-Thomas, Immersive Enstalasyon, 11 Ekim 2024 – 2 Mart 2025, Serpentine South Gallery, Hyde Park- Londra.
Lauren Halsey, keepers of the krown, 2024, Ayrıntı, Yerleştirme görünümü, “Stranieri Ovunque – Yabancılar Her Yerde”, Küratör: Adriano Pedrosa, 20 Nisan – 24 Kasım 2024, Giardini ve Arsenale, 60. Venedik Bienali, Venedik © Lauren Halsey. Fotoğraf: Andrea Avezzù
Kamusal Enstalasyon, Lauren Halsey, sister dreamer, lauren halsey’s architectural ode to tha surge n splurge of south central los angeles, Yerleştirme, Nisan 2025-Kasım 2026, Güney (Merkez) Los Angeles.
RELATED CONTENT
Emajendat, kolaj-enstalasyon pratiğine dayalı yepyeni bir görsel bütünlük içinde. Bu sergi, gündelik hayatın ürettiği kültüre yönelik her türlü imge ve nesnenin istifiyle oluşan zenginleştirilmiş bir alt kültür arşivine, belgeleme çalışmasına dönüşmüş durumda. Özellikle de Afrika göç hikâyelerinden, siyah ve queer kültüre ait bu aktarım, dinamik ve yoğun bir karmaşa içinde, mikro alanlara sıkıştırılmış bir hikâye düzeniyle ortaya çıkıyor.
Londra’da Ekim ayı ile başlayan hareketlilik tüm yoğunluğu ile devam ediyor. Birbiri ardına açılan sergiler, sanatseverleri karşılıyor. […] Bu arada; Mire Lee’nin dev enstalasyonu ile Tracey Emin, Oscar Murillo, Jonas Wood, Mike Kelley, Jack O’Brien, Haegue Yang ve Lauren Halsey’in kişisel sergileri gibi ait gündem yaratan birkaç etkinlikten ise ayrıca bahsetmek yerinde olur.
The Roof Garden Commission: Lauren Halsey, the eastside of south central los angeles hieroglyph prototype architecture, Ayrıntı, 18 Nisan – 22 Ekim 2023, Kamusal Alan Enstalasyonu, cam elyaf takviyeli beton ve karışık teknik uygulama, 6.7 × 21.5 × 10.7 metre, Metropolitan Sanat Müzesi, New York. © Lauren Halsey. Fotoğraf: © Ayla Skopitz ve Erica Allen, Courtesy Metropolitan Museum of Art.
PUBLICATIONS
LAUREN HALSEY / EMAJENDAT
Metinler: Will Alexander, LeRonn P. Brooks, Lizzie Carey-Thomas, George Clinton, Lauren Halsey, Harmony Holiday, Douglas Kearney, Bettina Korek, Hans Ulrich Obrist, Tasarım: Alaska Alaska, Hardcover, 23.5 × 28.6 cm. 224 sayfa, İngilizce, Serpentine & Rizzoli International Publications, New York, 2024. ISBN: 978-0-8478-4781-5
LAUREN HALSEY – MOHN AWARD 2018
Metinler: Anne Ellegood ve Erin Christovale, Editör: Michelle Pirano, Softcover, 64 sayfa, İngilizce, Prestel & Hammer Museom Ortak Yayını, 2018. ISBN: 978-3-7913-5947-2
THE ROOF GARDEN COMMISSION
Katkıda Bulunanlar / Metinler: Lauren Halsey, Max Hollein, Douglas Kearney, Abraham Thomas, Tasarım: Gina Rossi, Basım: Yale University Press, New Haven – Connecticut, Karton kapak, 64 sayfa, İngilizce, Metropolitan Museum of Art Yayını, New York, 2023. ISBN: 978-1-588397-49-2
You mIght also lIke
saglamart; dinamik bir anlayış ile hareket eden, kültür-sanat ortamındaki olay ve olgulara, sanatçı tavırlarına, yapıtlara ve yayınlara odaklanan bağımsız bir yayın etkinliğidir. Tüm hakları saklıdır. All rights reserved. Görüntü ve yazılar izinsiz kullanılamaz. Images and texts cannot be used without permission.